7 gode råd til en appetitlig LinkedIn-profil

Min LinkedIN profil bliver brugt af diverse A-kasser som et eksempel på, hvordan en sådan skal se ud for at gøre et godt indtryk på kommende arbejdsgivere. Derfor tillader jeg mig nu, at lufte nogle af de overvejelser, jeg gjorde mig, da jeg udformede min profil.

 

Faktisk tog jeg først for alvor hånd om min LinkedIn-profil, efter at jeg havde skrevet teksten til en anden persons profil som en del af et freelancejob. Undervejs i processen reflekterede jeg over LinkedIn som platform, og det visitkort, den er, når du søger job. Og det resulterede så i en kraftig makeover af min egen. Så uden at komme gå i dybden med al mulig målgruppe- og platforms-hejs kommer her 7 konkrete råd til, at lave en bedre LinkedIn-profil:

 

  •  1) Kort, kortere og kortest: Se teksten til din LinkedIn-profil som enhver anden online tekst aka. den skal være kort og præcis. Informativt frem for kreativt. Men med lidt mere kød på end det CV, du sender ud sammen med din ansøgning. Konkret betyder det max to afsnit per ”job”. Hvert afsnit må max have tre linier.
  • 2) Profil-tekst/kort beskrivelse: Hvis du skal være kreativ, så er det her, det sker. Find på et motto for dig selv – en sætning, der rummer dine bedste kompetencer og fremhæv ellers det, du gør bedst. Igen gælder princippet om, at det skal være kort. Har du en personlig blog, så er det her, du skal linke til den.
  • 3) Troværdig dokumentation: Hvad der er vigtigere end din tekst, er dokumentationen for dit arbejde. Underbyg hver stilling, du har haft, med et link til en artikel, tv-indslag, en brochure, en rapport, hjemmeside etc. Sørg for at inkludere et billede, da det gør din profil spændende at scrolle ned over.
  • 4) Få anbefalinger: Der er ikke noget, der giver dig mere faglig autonomi end dit netværks anerkendelse – at få dem til at stå inde for det, du kan. Og hvis det var en tæt kollega, så få dem til at skrive en lille tekst om dine kompetencer. Du vil være overrasket over, hvor mange ”gammeldags” folk, der sidder derude i ansættelsesudvalg, som gerne vil se en udtalelse.
  • 5) Opbygning: På LinkedIn kan du selv bestemme, hvad der skal komme først. Hvis du har mange ”anerkendelser” fra dit netværk, ville jeg sætte dem øverst. Ingen CV-beskrivelse er bedre end andre menneskers tilkendegivelser. De giver dit efterfølgende CV troværdighed. Begynd alternativt at anderkende dit eget netværk – så skal company-karmaen nok ramme dig også.
  • 6) Ryd ud i studiejobbene: Ja ja du synes måske, det fortæller, at du er serviceminded, når du skriver, at du har arbejdet i BR eller en tøjbutik undervejs i dit studie. Men oftest er det ikke relevant – så vær kritisk overfor de stillinger, du inkluderer i din profil.
  • 7) Foto: Det er muligvis det sidste punkt på listen – men i prioritering bør det være noget af det første. Ikke noget med en kæk frisk-fyr-agtig selfi fra Facebook med solbriller. Pæn, præsentabel og i høj opløsning. Jeg har desuden fået god respons på, at jeg har en rød kjole på. Det skaber et helt naturligt blikfang. Hvis du har et godt billede fra et projekt, du har lavet, som har et direkte link til din profession, så brug det som baggrundsbillede.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *