Anbefaling: RETAIL-RENÆSSANCE 2.0

Arbejder du med omnichannel, butikker og events? Så er Retailinstituttets bog: ” RETAIL-RENÆSSANCE 2.0″ lige noget for dig. I et klart sprog samler den op på begreber og trends OG giver hands-on tips til, hvordan du kan bevæge din retailforretning i den rigtige retning.

Jeg har altid gerne ville være en af dem der, der liiiige læser lidt faglitteratur ved siden af. Well – det er jeg så ikke særlig ofte. Men på det sidste har det været lettere end tidligere. Hvorfor? Fordi jeg har kastet mig over en skøn helt analog bog nemlig Retail Instituttets “Retail-renæssance 2,0”.

Opsamling på trends og pædagogisk forklaring

For en som mig, der ikke har siddet på den akademiske skolebænk i nogle år nu, er bogen en skøn opsamling på mange af de trends, jeg perifert har beskæftiget mig med men måske ikke haft konkret navn for. Fra klassisk markedsføring og events til betydningen af integreret returnering af varer på tværs af e-handel og fysiske butikker. For mig har “Retail-renæssance” tilføjet nogle af de begreber, jeg har manglet i min marketings-ordbog.

Jovist bogen gentager også gamle kendinge som: “Din forretning skal ikke have adskilte interne cilo-afdelinger. Det hele skal slås sammen” – well det ved vi jo alle godt, er lettere sagt end gjort. Men rigtig er det ikke desto mindre.

Comeback til den fysiske butik og forbruger-beskrivelse

En af de ting, jeg virkelig nyder ved bogen er desuden, alle de gode eksempler den har på, at den fysiske butik ikke er en uddøende race – men tværtimod en kommende gigant. Hvis ellers vi formår at bruge den rigtig. Ved at spille på alle sanser (ikke kun lyd og syn) når forbrugeren kommer ind i butikken – samt se denne som et rum ikke alene for SALG men også for INSPIRATION – så er mulighederne gode. Dertil kommer, at bogen går i dybden med forskellige aspekter af den fysiske butiks indretnings betydning som for eksempel måden, dine kunder bevæger sig i butikken på til betydningen af dit prøverums indretning.

En anden karakteristik – som jeg ikke kendte – var den af den moderne forbrugers shoppevaner. Jo jeg vidste godt, at den foregik via forskellige platforme – men bogen har nogle interessante betragtninger omkring forskellen på mænd og kvinders præferencer. Hvor mænd reagerer positivt på ekspedienter med megen viden – og gerne vil “belæres” af en fagmand” – er kvinder mere til inspiration og personlig betjening.

Modeller og tips

OG hele vejen igennem er hver en teori underbygget af modeller og tips til, hvorledes positivt stimulerende forandringer kan foretages skridt for skridt. Ja nogle af dem går klart under overskriften “lettere sagt end gjort”, men sådan vil det ALTID være med modeller. Og personligt synes jeg at det for en gangs skyld er fedt med en bog, der giver redskaber og ikke bare slynger en masse højtflyvende teorier ud i luften og overlader det til læseren selv at implementere dem.  Så ja tommelfingeren op og anbefaling herfra 🙂

Bogen er skrevet af Mai Thomsen og Mette Skovgaard Frich fra Retail Institute. Bogen kan bestilles her

Ps. overvejer at lave en begrebsoversigt for bogen 🙂 Så demm der ligesom mig, også gerne vil have styr på alle de fine udtryk, kan få det 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *