Coca Cola goes smeltedigel – når national fortælling bliver til reklame

coca
Startbillede på CocaColas nye kampagnefilm

Bjerg-ridende cowboys, gade-bods-spisende muslimer, break dansende afroamerikanere og pool-dykkende-nirvana-reference asiater. Coca Cola har forenet dem alle i deres nye Superbowl reklame.

På et minut får læskedrik-firmaet derfor fortalt myten om den amerikanske smeltedigel af folkeslag, som samles under frihedens fane – og Coca Colas – i Guds eget land. Samtidig sættes ord og billeder på en nationale myte, som er afgørende for USA’s sammenhængskraft.

Coca Cola goes Danish (et tankespind)

En dugvåd Nikoline (eller Jolly) sodavand står på et bord med blå himmel og Dannebro i baggrunden. Simultant synges ”Der er et yndigt land” på fire forskellige sprog. Stemmerne kommer fra håndboldspillende muslimer, frikadelle-spisende danskere, eventuelt Vesterhavs-badende jøder og en koloni-have-hyggende somaliere.

Noooooo!

Det fungerer bare ikke. Og hvorfor? Fordi den danske nationale identitet ikke kan bære så iscenesat en national patriotisme, som den amerikanske (DF reklamer er selvsagt undtaget). Det passer ganske enkelt ikke til vores beskedne Grundtvigianske nationale identitet.

En national fortælling

Men i en amerikansk kontekst fungerer det sjovt nok.  Faktisk synes det helt rigtig – og forventeligt – det, Coca Cola gør i: ”America is Beautiful”.

Baggrunden herfor er, at amerikanerne altid har dyrket denne historie i form og indhold. Både overfor sig selv og omverdenen. En fortælling, som udover at handle om nationens mangfoldighed også beretter om deres tro på frihed og retfærdighed – samt vilje til at kæmpe herfor.

At holde et land – og en myte – i live

Og smelte-digel-historien er mere end blot en køn myte. Det er en fortælling, som det store land er afhængig af for at bevare den nationale identitet på tværs af religiøse, politiske og oprindelsesmæssige skel.

Historisk set er der flere eksempler på, at denne fortælling har fået dybe rifter. Fx Den Amerikanske Borgerkrig eller Bush sidste upopulære regeringsperiode. Her levede USA ikke op til sin identitet som værende en fredens og frihedens bannerfører. Tværtimod.

En måde at holde USA sammen på er derfor ved at holde fortællingen i live. Så selvom det vel må betragtes som lidt letkøbt af Coca Cola, så rammer firmaet netop denne fortælling. Spot on.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *