Slip storytelling løs på dig selv, når du søger job

Selvom der er måneder til, at jeg skal joine job-søgnings-markerne, så kværner min kvindehjerne allerede rundt. Hvordan kan jeg sælge mig selv? Og hvilke kompetencer har jeg egentlig ? Så fik jeg en ide. Hvorfor ikke bruge mine påståede storytellings-skills på mine evner som medarbejder? So here goes.

Okay jeg vil påstå, at det – for 95 procent af os – er grænseoverskridende at sælge os selv. Og vi kan have svært ved at se styrkerne for bare svagheder. Paradoksalt nok gælder det også folk, der er ansat til at markedsføre og kommunikere om produkter – som for eksempel mig. Men netop min faglighed, har jeg nu prøvet at sætte i spil i forhold til mine egne evner. Jeg har med andre ord betragtet min arbejdserfaring og profil, som var det en case, der skulle vinkles, frames og skabes storytelling over – og så gjort det.

Det interessante er, at især de udfordringer og skæve valg, jeg har truffet, fortæller meget positivt om mig som medarbejder, når de udsættes for storytelling. I stedet for at frygte at tale om en fyring eller et utraditionelt valg – så kan jeg via storytelling vende det til en styrke. Både på papiret og til en eventuel samtale. Jeg har taget tre eksempler fra min egen historie.

Jeg blev fyret

Et andet eksempel er, at være blevet opsagt i en stilling. Et emne, som kan få svedperlerne frem på overlæben, bare ved TANKEN om at skulle italesætte det til en jobsamtale. Men det er du nødt til – og ærligheden skal være i højsædet samtidig med, at du ikke må tale dårlig om dit tidligere arbejde. Det betyder dog ikke, at det behøver at ende som en negativ fortælling om dine evner og dig. Tværtimod.

  • Svag vinkel: Jeg blev opsagt hos Bestseller. Fyret. Jeg var på en eller anden måde ikke god nok. Jeg var ikke det, de havde brug for (så ja oversat – hvordan skulle I så kunne bruge mig til noget?)
  • Storytelling-vinkel: Jeg blev opsagt hos Bestseller, fordi jeg blev flyttet til et team, som ikke var et godt match med det, jeg gør bedst. Jeg kom fra et job som koordinator i Business Development med frihed, en dagligdag i hele huset og med kreativt outlet via filmproduktion. Nu skulle jeg sidde stille, beskrive uendelige stakke af jeans og hvide t-shirts og vente på, at tingene skete. Dertil kommer, at lederen af afdelingen aldrig ville have ansat mig, og jeg ville aldrig have søgt et job under hende. Det er ingens skyld. Bare en kendsgerning. For et arbejdsforhold skal være en gensidig positiv relation, hvor vi kan lide hinanden og får lov til at gøre det, vi er bedst til… og det var det her bare ikke.

Det mærkelige punkt på CVet…

Mange af os har på et tidspunkt valgt at gøre noget, der på papiret kan se… risky ud. Eller i alt fald en kende mystisk sammenlignet med dem, der tog den lige vej og har solide arbejdserfaringer på CVet. Her handler det om at få fortalt, hvad den beslutning, du tog, fortæller om din værdi som medarbejder.

  • Svag vinkel: Jeg sagde et godt job op med ledelsesansvar, cool kommunikations- og markedsføringsopgaver hos et kendt brand (Teknologisk Institut). Og hvorfor? For at blive “koordinator” i Hong Kong – for en kirke. Jeg har skiftet mit relevante arbejde ud med et, hvor mine arbejdsopgaver inkluderer madlavning og at assistere ved kirkelige handlinger. But why?

Okay. Der fik min jeg-kan-ikke-en-dyt-selvværd lige frit løb. Sådan kan min historie fortælles. Men der er også en anden side.

  • Storytelleing-vinkel: Jeg sagde jobbet hos Teknologisk Institut op, fordi jeg er en eventyrer, der altid får involveret mig i vilde projekter, hvor jeg kan se, at jeg kan få det til at vokse – som for eksempel med “Bing Banko for Børnecancerfonden” eller “FDF og spejderne indtager Tivoli”. Sådan et projekt er Sømandskirken i Hong Kong også. Det betyder, at den virksomhed, der får mig på holdet, vil nyde godt af mine skabende evner – for jeg sætter frygtløst projekter igang og mig selv i spil – også selvom, jeg er ude af min comfort zone.

Jeg har jo bare siddet på små projekter…

Stillingsopslag er altid så møg intimiderende. Bullet efter bullet om de evner, du bør have – også selvom du kun har været på arbejdsmarkedet i tre år. Personligt har jeg en skræk for opslag, hvor der er masser CBS-forkortelser.

Sagen er, at det kan være svært, at sælge sig selv, når du kommer fra en virksomhed, hvor du for eksempel har været en-mands-kommunikations-hær aka. lavet alt. Og det måske med en lille målgruppe for øje. Men hvis du har resultaterne på plads, så er det muligt at fortælle den gode historie herom. Here goes:

  • Svag vinkel: Jeg er været koordinator i en kirken. Hvordan kan det være relevant i en stilling, som omhandler markedsføring og kommunikation. Ja ja – kirken er da på Facebook, har en hjemmeside etc. og du stod for events med lidnt flatternede titler som Julebasar, Søndagsfrokost og “Vi er røde, vi er hvide”. Men hvordan skal det kunne relateres til en virksomhed?
  • Storytelling-vinkel: Jep skal lave julebasar, Pinsebasar og søndagsfrokoster. Det kan lyde let. Men de events skal stå sig i konkurrencen mod et pulserende Hong Kong. De skal derfor være uimodståelige skåret og markedsført. Og det til en priviligeret målgruppe, som har midler og muligheder for alt – men meget lidt tid. Ydermere har kirke – i min tid i byen – tredoblet antallet af gæster til de månedlige events og antallet af følgere på Facebook. Desuden stod jeg i spidsen for den julebasar med størst overskud og flest gæster nogensinde. Ja så – virksomheden og målgruppen er lille – men jeg har fået makismalt ud af det.  Og det vil jeg også kunne gøre hos jer – også selvom det ikke er en en kirke, jeg skal markedsføre.

Nå det var et par eksempler. Jeg håber, at nogen derude kan bruge dem til noget 🙂

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *