Verdensklasse-PR af BESTSELLER til Knæk Cancer

Overskriften på blogindlægget er forkert. De 10.000.000 kroner kom ikke fra Bestseller men fra Anders Anne og deres mange kollegaer. Og det var netop det, der gjorde, at donationen til Knæk Cancer til – ikke alene et ualmindelig generøst bidrag – men også til et træk, der efterfølgende har højnet BESTSELLERs status hos Hr. og Fru Danmark samt indgydet stolthed hos medarbejdere landet. Og… et genialt træk indenfor Public Relations.

 

Jeg har lige fået et lidt udsædvanligt opkald,” siger en forfjamsket Nicolai Koppel, retter på de let fugtige mørke krøller og kigger en smule rørstrømsk ind i kameraet. Få sekunder senere får han lov til at læse en sms op:

“Det seneste år har været særligt vanskeligt for os, idet vores virksomhed har mistet flere dejlige, flittige og værdsatte medarbejder – ligesom mange også har fået konstateret kræft. Derfor vil vi – på vegne af vores mange dygtige kollegaer – gerne donere 10.000.000 kroner til KNÆK Cancer.”

 

Den personlige afsender

Og hvad var det så, der gjorde forskellen på BESTSELLERs donation sammenlignet med Dansk Supermarked, ECCO og andre virksomheder, der også pungede ud? Svar: den personlige afsender. Nicolai Koppel modtog ikke et opkald fra en eller anden kommunikations-rådgiver. Han modtog en fra Anders og Anne. Dermed kom donationen i øjenhøjde med den almindelige dansker. Graden af identifikation steg. Det var ikke millionæren Anders Holch Povlsen, der ringede – det var parret, som er blevet personligt berørt at at have kræft tæt inde på livet. Noget, de fleste af os har prøvet.

 

Som den sidste PR-finesse, blev donationen ikke kun givet af Anders og Anne – eller på vegne af dem og deres medarbejdere. Nej Anne og Anders gav pengene sammen med deres kollegaere.

 

Medarbejder-branding i særklasse

Udover at få sympati fra hr. og fru Danmark, så opnåede BESTSELLER også noget endnu bedre – nemlig stolthed hos den enkelte medarbejder. Og det er en svær balancegang at pleje sit image i en kontekst, der er så følsom som Knæk Cancer. Det kan hurtig komme til at virke forkert – som at slå mønt af en god sag.

 

Nu kan man imidlertid ikke beskylde BESTSELLER – eller Anders Holch Povlsen – for at stille sig i fromt for deres donationer til gode sager. Normalt følger de det, der kan kaldes “Grundfoss-modellen”. Det vil sige, at man ikke silter for meget med, hvad man gør af godt indenfor for eksempel CSR – man satser bare på, at folk og kunder finder ud af det med tiden. Der sendes en enkelt pressemeddelelse, men det er ofte også det.

 

Som en tidligere ansat ved BESTSELLER delte jeg også selv TV2s tv-klip. Og jeg under dem hvert eneste view, klik og like

 

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *